SEO jest zbiorem działań silnikom wyszukiwania (takim jak Google, Bing, YouTube czy wyszukiwarkom sklepów z aplikacjami) na łatwiejsze indeksowanie treści.

Mimo tego, że silniki wyszukiwania różnią się między sobą to część z czynników branych przez każdy z nich pod uwagę jest taka sama. Z tego powodu większość informacji w poniższym artykule ma zastosowanie do wszystkich wyszukiwarek, bez znaczenia czy mowa o Google, YouTube czy np. wyszukiwarce sklepu internetowego.

Niektóre czynniki takie jak unikalne treści, szybkość ładowania się strony, atrybuty alt obrazków są znane nawet laikom. Wiele innych sygnałów nie jest jednak tak oczywista i z tego powodu warto je poznać.

Zanim zagłębimy się w szczegóły, musimy zrozumieć co jest celem istnienia silników wyszukiwania. Wyszukiwarki powstały po to by jak najdokładniej odpowiadać na pytanie zadane przez osobę szukającą informacji. Dlatego SEO (Search Engine Optimization) w dużej mierze skupia się na tym, by zoptymalizować treści tak, by jak najlepiej odpowiadały na pytanie użytkownika.

Czy SEO dotyczy jedynie Google?

SEO, jak wskazuje sama nazwa to optymalizacja pod silniki wyszukiwania. Tak więc mimo, że zazwyczaj gdy rozmawia się o SEO myśli się o stronach internetowych, pojęcie te może się odnosić do innych wyszukiwarek i treści. Obecnie można mówić między innymi o:

  • optymalizacji dla Google
  • optymalizacji dla wyszukiwarki Bing
  • SEO dla Rosyjskiej wyszukiwarki Yandex oraz Chińskiej wyszukiwarki Baidu
  • SEO dla YouTube (oraz dla innych portali z filmami)
  • Optymalizacji dla sklepu Amazon oraz innych wyszukiwarek eCommerce
  • SEO dla wyszukań głosowych (np. dla Alexy)

Oczekiwania wobec SEO

SEO jest rozległym zagadnieniem, którego możliwości są olbrzymie. Oznacza to, że prawidłowo przeprowadzona kampania SEO może mieć znaczny wpływ na nasz sukces. Należy jednak wiedzieć, że ma też swoje ograniczenia. Dzięki temu lepiej będziemy wiedzieli czego oczekiwać od agencji lub wynajętego specjalisty.

Co daje SEO?

  • Pozwala szukającym na natychmiastowe znalezienie Twojego produktu lub usługi, Twoich danych kontaktowych lub odpowiedzi na temat Twojej branży.
  • Pozwala kontrolować, w jaki sposób jesteś widoczny w wynikach wyszukiwania.
  • Pozwala na udzielenie odpowiedzi na pytania szukających
  • Po czasie może dać stały przyrost ruchu przy tych samych nakładach finansowych
  • Działa nawet po zakończeniu prac (choć wymagany jest nadzór nad procesem)

Czego SEO nie może zaoferować?

  • Samo w sobie nie zbuduje Twojej marki
  • Nie zastąpi płatnej reklamy (ale bardzo dobrze ją uzupełni)
  • Nie przekona klientów do zakupu
  • Nie wygeneruje dodatkowych zapytań w wyszukiwarce na temat Twojego produktu
  • Nie zadziała w ciągu nocy (ani miesiąca)

Jak wygląda proces pozycjonowania strony internetowej?

Proces pozycjonowania strony internetowej jest złożony i składa się z wielu faz. Jednak zależnie od potrzeb klienta działania te mogą się one różnić między sobą.

Podstawą skutecznego pozycjonowania jest poznanie potrzeb i oczekiwań klienta względem usługi. Częstym błędem jest ustalanie celu przez klienta na zasadzie “chcemy być pierwszym wynikiem na frazę X”. Dzisiaj ze względu na ilość informacji zwracanych przez przeglądarki, reklamy PPC oraz ilość konkurencji takie podejście może być niemożliwe. Co więcej – wybrane przez klienta słowo kluczowe może mieć niewielką liczbę wyszukań w miesiącu. Cel więc może zostać osiągnięty jednak w żaden sposób nie pomoże to firmie.

O wiele lepszym celem jest “chcemy zwiększyć ruch na stronie o 20% w ciągu najbliższych 6 miesięcy”.

Następnie strona internetowa oraz cała obecność firmy w sieci jest poddawana audytowi. Podczas audytu sprawdza się między innymi:

  • Wewnętrzne i zewnętrzne linkowanie każdej strony
  • Jakość linków z zewnątrz
  • Jakość treści publikowanych na stronie oraz ich zgodność z celami firmy
  • Strukturę kodu strony
  • Prędkość z jaką strona ładuje się na komputerze i urządzeniu mobilnym

Po audycie specjalista SEO przechodzi do optymalizacji strony internetowej. Przede wszystkim priorytet mają elementy techniczne strony, które mogłyby negatywnie wpłynąć na indeksowanie zawartości.

Kiedy mam pewność, że strona jest prawidłowo zbudowana i wyszukiwarka nie będzie miała problemów z czytaniem i analizowaniem opublikowanych materiałów rozpoczyna się audyt treści.

Na początku sprawdzam cele biznesowe dla danej witryny lub podstrony i porównuję je z listą słów kluczowych na jakie strona powinna być pozycjonowana. Następnie sprawdzam o czym pisze konkurencja znajdująca się wyżej w rankingu.

Mając te informacje przygotowuję plan ulepszenia istniejących treści. Mogą to być niewielkie zmiany takie jak zmiana nagłówków czy dodanie materiałów, których brak w oryginalnych materiałach. Czasem jednak konieczne jest przygotowanie nowych treści.

Podstawą do stworzenia nowych treści jest oczekiwanie szukającego względem szukanej frazy. Należy pamiętać, że nie zawsze jest to tekst. Na niektóre frazy lepszą odpowiedzią jest na przykład film video, w takiej sytuacji zaleceniem dla firmy jest stworzenie odpowiedniego materiału, lub materiałów, w tym formacie.

Gdy strona jest odpowiednio przygotowana a treści wysokiej jakości rozpoczyna się budowanie linków (linkbuilding). Zadanie te polega na znalezieniu korzystnych z punktu widzenia firmy i treści linków, które mogłyby podnieść pozycję strony. Przede wszystkim znaczenie mają linki pochodzące z portali tematycznych, mających wysokie pozycje. W uproszczeniu – jeżeli jesteś mechanikiem i naprawiasz silniki Forda to link zamieszczony w treści tego artykułu pomoże Ci bardziej, niż link z jakiegoś forum czy mediów społecznościowych.

Uproszczony proces SEO

Przygotowanie wymagań

Przygotowanie listy oczekiwań wobec działań SEO

Audyt SEO

Audyt całej strony lub jej części, które mają wpływ na powodzenie kroku #1. Prowadzona jest analiza słów kluczowych, działań konkurencji oraz miejsc, w których marka może stać się widoczna.

Optymalizacja & tworzenie treści

Wprowadzane są zmiany wynikające z audytu. Jeżeli do osiągnięcia lepszych pozycji konieczne są dodatkowe treści takie jak np. artykuły czy filmy – są one tworzone na tym etapie.

Budowanie linków

W celu szybszego indeksowania zawartości strony internetowej oraz w celu osiągnięcia lepszych pozycji rozpoczyna się budowanie linków prowadzących do treści.

Korekcja działań

Wyniki działań są obserwowane i analizowane tak by sprawnie wprowadzić działania korygujące.

Kreatory stron WWW – czy SEO ma sens?

Kreatory stron takie jak WIX umożliwiają osobom bez wiedzy technicznej stworzenie własnej strony w ciągu kilku godzin. Niestety jednak SEO jest w dużej mierze zagadnieniem technicznym.

Większość kreatorów stron nie daje użytkownikom dostępu do bardziej zaawansowanych opcji, które są niezbędne do właściwej optymalizacji strony internetowej.

Przykładowo w kreatorze stron takim jak WIX nie jest możliwe:

  • Poprawienie parametrów serwera
  • Przeniesienie strony na wydajniejszy serwer (jesteśmy na stałe przywiązani do kreatora stron)
  • Ingerowanie w kod źródłowy strony

Wiele kreatorów chwali się tym, że są przyjazne SEO. Niestety są to tylko hasła marketingowe. Fakty są natomiast zupełnie inne. Głośny był konkurs SEO zorganizowany przez WIX mający udowodnić, że strona w kreatorze może pozycjonować się tak samo dobrze jak strona stworzona na przykład na WordPress. Wynik? Strona WIX nie znalazła się nawet w pierwszej 10 wyników a mowa o firmie mającej milionowy budżet. Co więc z mniej znanymi kreatorami? Niestety wyniki jakie osiągają w przeglądarkach są jeszcze gorsze.

Największą wadą kreatorów stron WWW jest to, że nie dają nam pełnej kontroli nad stroną co w praktyce uniemożliwia bardziej zaawansowane działania SEO.

Czy więc powinniśmy zrezygnować z kreatorów stron do tworzenia firmowych stron WWW?

Nie. Jeżeli chcemy mieć prostą stronę WWW i nie zależy nam na wysokich pozycjach (ponieważ np. promujemy się głównie w mediach społecznościowych) wtedy strona z kreatora jest dobrym rozwiązaniem. Jeżeli jednak planujemy stworzenie profesjonalnego wizerunku w sieci i planujemy, by strona była jednym z głównych kanałów sprzedaży – znacznie lepiej wyjdziemy na stworzeniu strony internetowej przy pomocy programisty.

Czego szuka Twój klient? Intencja szukającego a SEO

Wyobraź sobie, że odwiedzasz stronę Google szukając myjki ciśnieniowej. Klikasz w pierwszy wynik jaki otrzymałeś i zostajesz na stronie. Czytasz opis producenta, oglądasz zdjęcia, dodajesz produkt do koszyka i kupujesz. Może zamiast kupić wspomnianą myjkę przechodzisz w głąb strony szukając innego modelu – kto wie? Ważne jest, że dla Google jest to pozytywny sygnał – strona Cię zaangażowała ponieważ znalezione na niej treści odpowiadały na Twoją potrzebę.

Co się stanie jeżeli odwiedzisz stronę ale uznasz, że treść Cię nie satysfakcjonuje? Może zamiast taniej, poręcznej myjki otrzymałeś stronę z myjkami przemysłowymi za kilka tysięcy? Może strona dotyczy zupełnie innego tematu albo zawiera informacje sprzed kilku lat. Wychodzisz z takiej strony i szukasz dalej.

Zły wynik wyszukiwania
Co widzimy, jeżeli strona nie spełnia naszych oczekiwań i cofniemy się do SERP?

Google otrzymuje jasny sygnał – strona nie spełniła Twoich oczekiwań, szukasz czegoś innego. Jeżeli sytuacja się powtarza częściej i coraz więcej osób pomija te stronę jasnym staje się, że coś jest nie tak. W takiej sytuacji Google obniża pozycję strony tak by nie promować gorszych wyników.

Na zamieszczonym wyżej zdjęciu widać też, że Google robi jeszcze coś – poleca nam inne wyniki. Skoro wpisując frazę nie znaleźliśmy oczekiwanego wyniku może sama fraza była nie dokładna?

Treści wysokiej jakości a SEO

Treści są fundamentem internetu dlatego od samego początku ich jakość była tak ważna dla Google. Nie muszę chyba przekonywać, że jakość treści wpływa na jakość strony?

Wyobraź sobie, że szukasz informacji na temat wspomnianej myjki ciśnieniowej. Zależy Ci na tym, żeby informacje były rzetelne – przecież zamierzasz wydać na zakup swoje pieniądze. Chcesz poznać opinie, przeczytać specyfikację techniczną i co tylko jeszcze przyjdzie Ci do głowy.

Odwiedzasz stronę internetową i nagle zauważasz coś dziwnego. Wszystkie teksty na stronie są dziwnie sformatowane – bardzo dziwne pogrubienia, tekst nie brzmi jakby był pisany przez człowieka i nie ma najmniejszego sensu. Jest długi ale w żaden sposób nie odpowiada na Twoje pytania. Możliwe też, że ma literówki.

Jest to tekst pisany pod wyszukiwarkę (wpisz w Google frazę “teksty SEO”) i niesie bardzo mało wartości dla Ciebie jako czytelnika. Dla Google również – algorytmy wprowadzane do analizy jakości stron stają się coraz lepsze w wyszukiwaniu i karaniu tego typu tekstów.

Sprawdzając swoją stronę internetową oceń czy tekst, który na niej publikujesz jest nie tylko unikalny ale czy przede wszystkim niesie jakąś wartość dla czytającego oraz czy tekst dobrze się czyta. W języku angielskim strony, których teksty zawierają literówki oraz są źle napisane zajmują niższe pozycje niż konkurencja – nie trzeba będzie długo czekać zanim algorytmy zaczną tak samo karać strony w naszym języku.

Szybkość ładowania się materiałów a SEO

Prędkość ładowania strony internetowej lub innych materiałów jest kluczowa dla wyszukiwarek.

Zdjęcie wyników pomiaru prędkości portalu michalskup.pl
Wynik pomiaru prędkości mojej strony przez Google

Kolejnym czynnikiem branym pod uwagę podczas oceny jakości przez Google jest szybkość z jaką strona się ładuje na dowolnej jakości połączeniu. Docelowo Twoja strona powinna ładować się bez problemu również na słabej jakości połączeniach i nie powinno to w żaden sposób wpływać na zapoznanie się z treścią strony.

Zmierz dostępnymi w sieci narzędziami jak szybko wczytują się Twoje strony oraz usuń wąskie gardła. Pamiętaj również, że czas wczytywania strony powyżej trzech sekund sprawia, że średnio 75% odwiedzających Twoją stronę jest bardziej skłonnych do zrezygnowania z zakupu.

Co więcej – już niedługo Google chce podczas ładowania strony internetowej na urządzeniu mobilnej wyświetlać komunikat, jeżeli dana strona jest wg. ich pomiarów wolna.

Szybkość swojej strony możesz sprawdzić za darmo na tej stronie.

Znaczenie UX dla SEO

UX (User Experience) stał się obecnie ważnym elementem SEO i pozycjonowania przez co wygoda Twojej strony ma bardzo duże znaczenie dla jej pozycji.

Pisałem już o tym, że strona musi działać szybko. Musi również być intuicyjna – menu musi być jasne i nie utrudniać odwiedzającym nawigacji.

Animacje powinny być ograniczone do minimum i podkreślać zawartość strony a nie odwracać uwagę od treści.

SEO potrzebuje UX
UX stał się ważnym elementem SEO.

Ważne są też ułatwienia dostępu dla osób niepełnosprawnych – różne wersje kolorystyczne, wsparcie dla narzędzi czytających treść i dobrze opisane zdjęcia.

Dodatkowe treści a SEO

Dzisiaj internet to nie sam tekst. Mamy zdjęcia, filmy, webinary i prezentacje. Niestety – wyszukiwarki nadal najlepiej radzą sobie z tekstem.

Jeżeli zależy nam na wysokiej jakości naszych stron musimy pomyśleć o osobach, które nie mogą zapoznać się z naszymi materiałami. Dlatego zdjęcia powinny mieć atrybut alt opisujący ich zawartość.

Filmy i webinary powinny mieć transkrypt tak by osoba, która nie słyszy lub nie ma możliwości zapoznania się z wersją audio nagrania mogła przeczytać o czym opowiadacie. Jeżeli będzie w stanie przeczytać Wasz transkrypt – Google również to zrobi i doda taką treść do indeksu.

Znaczenie linków dla SEO

Wiele osób nie lubi gdy ich strona zawiera link do kogoś innego. Nie mniej jednak linki są podstawą działania internetu i Google chce byśmy jak najczęściej linkowali do stron wysokiej jakości.

W ten sposób nie tylko podnosimy te strony w rankingu ale wysyłamy również sygnał dotyczący naszej strony. Jaki?

Mówicie, że nie tylko znacie się na tym o czym piszecie ale znacie inne materiały oraz Wasz tekst jest na tyle wyczerpujący, że poleca również inne źródła.

Podsumowując – jeżeli chcesz by Twoja strona była wysokiej jakości, musisz zadbać o to by była przydatna. Sprawdź czy tekst naprawdę komuś pomaga, odpowiada na potencjalne pytania lepiej niż konkurencja i czy jest sens, żeby znajdywał się na Twojej stronie. Jeżeli strona Twoim zdaniem nie wnosi żadnej wiedzy, nie wzbogaca Twojego portalu – zrezygnuj z niej.

Gotów na darmowy audyt SEO?

Napisz do mnie aby otrzymać podstawowy audyt swojej strony WWW.