UX design niektórzy uważają za modę i slogan, który nie ma większego znaczenia dla biznesu. Jednak prawda jest zupełnie inna – projektując produkt i pomijając w projekcie użytkownika skazujemy się na porażkę.

UX design (projektowanie doświadczeń użytkownika) jest procesem, podczas którego zwiększamy satysfakcję klienta z naszego produktu poprawiając jego użyteczność. W efekcie klient otrzymuje wygodny produkt, który spełnia oczekiwania oraz jest funkcjonalny.

Proces projektowania doświadczeń użytkownika zaczyna się od potrzeby. Każdy czegoś potrzebuje, klienci Twojej firmy również. Dlatego kupują Twoje usługi. Projektant UX zaczyna od tego – poznania potrzeb grupy docelowej i znalezienia metod by nie tylko je zaspokoić ale by zrobić to w sposób intuicyjny.

Proces UX zaczyna się więc od zdefiniowania potrzeby. Może to być na przykład zakup produktu w sklepie internetowym. Następnie analizuje się sposób, w jaki z problemem poradziła sobie konkurencja.

Nikt nie ma ochoty rozwiązywać już rozwiązanych problemów – znacznie lepiej poprawiać istniejące rozwiązania.

Wiedząc kim jest klient oraz jak z problemem radzi sobie konkurencja możemy przystąpić do tworzenia rozwiązania, które nie tylko spełni oczekiwania klientów ale będzie lepsze niż propozycja konkurencji.

Ale jaki ma to związek z Tobą i Twoją firmą? Masz pewnie klientów  i masz produkt – dlaczego masz wyrzucać pieniądze na „zbędne” usługi?

Przede wszystkim wszystko się zmienia – również rynek. Wiele gałęzi biznesu – możliwe, że Twoja również ma bardzo niski próg wejścia. Oznacza to, że konkurencja może pojawić się w każdej chwili.

Dlatego należy ciągle walczyć o zaangażowanie klienta – klient, który jest zaangażowany w produkt nie tylko przyniesie Ci zysk ale również niechętnie przeniesie się do konkurencji.

Jednocześnie, jeżeli jesteś startupem, powinieneś wiedzieć, że coraz więcej firm przechodzi na rozwiązania SaaS. Oznacza to konkurencję i potrzebę wyróżnienia się a klienta taniej jest zatrzymać niż zdobyć.

Statystyki SaaS - UX design
Ilość firm, które niedługo będą polegać wyłącznie na oprogramowaniu SaaS (źródło:
financeonline.com)

Oznacza to, że inwestycja w UX design nie tylko może się zwrócić ale może również zapewnić Ci konkurencyjną przewagę w trudnych czasach.

Badanie produktu oraz tego czy jest dopasowany do oczekiwań rynku nie jest kosztowne ale pomoże Ci określić właściwy kierunek rozwoju oraz priorytetów dla zadań.

Poprawa UX może również wpłynąć na istniejący już produkt. Poprawa kilku elementów w sklepie internetowym, badanie zachowań użytkowników oraz klientów oraz wprowadzenie zmian w projekcie powinno znacznie zwiększyć zysk.

Personalizacja, dostosowanie usług do klienta jest od wielu lat podstawą sprzedaży i marketingu – dlatego też dostosowanie produktu do oczekiwań klienta jest tak ważne.

Coraz częściej projektujemy produkty dla konkretnych grup, nie dla wszystkich.

Pozycjonowanie stron dzisiaj również zostało zmienione przez UX – Google bardzo poważnie podchodzi do wygody użytkowania Twoich stron i dobry UX może poprawić pozycję oraz ruch na Twojej stronie.

Sukces Apple również jest wynikiem inwestycji w projektowanie doświadczeń użytkownika. Apple nie jest jedynym przykładem – Amazon każdego dnia dokonuje setek testów UX by tworzyć strony i oferty w stu procentach dostosowane do oczekiwań i preferencji klienta.

‚Design is a funny word. Some people think design means how it looks. But of course, if you dig deeper, it’s really how it works. The design of the Mac wasn’t what it looked like, although that was part of it. Primarily, it was how it worked. To design something really well, you have to get it. You have to really grok’what it’s all about. It takes a passionate commitment to really thoroughly understand something, chew it up, not just quickly swallow it. Most people don’t take the time to do that.’

Steve Jobs

Zacznijmy współpracę już dzisiaj

 Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu przesłania oferty. Rozumiem również, że w każdej chwili mam prawo domagać się usunięcia moich danych.

Share This