Jakość strony jest jednym z kluczowych czynników branych przez uwagę podczas przydzielania pozycji przez Google.

Dzisiaj przyjrzymy się elementom branym pod uwagę podczas oceny jakości strony. Pomoże to nam łatwiej określić strony, na których optymalizację należy zwiększyć środki oraz strony, które będą sobie gorzej radzić w SERP-ach.

Niektóre czynniki takie jak unikalne treści, szybkość ładowania się strony, atrybuty alt obrazków są nam już doskonale znane. Inne nie do końca są oczywiste.

Najważniejszym, moim zdaniem, czynnikiem jest udzielenie dokładnej odpowiedzi na pytanie odwiedzającego. Wydaje się może, że to mało odkrywcze ale diabeł tkwi w szczegółach.

Czy strona odpowiada na pytanie szukającego?

Wyobraź sobie, że odwiedzasz stronę Google i szukasz myjki ciśnieniowej. Klikasz w pierwszy wynik jaki otrzymałeś i zostajesz na stronie. Czytasz opis producenta, oglądasz zdjęcia, dodajesz produkt do koszyka i kupujesz. Może zamiast kupić wspomnianą myjkę przechodzisz w głąb strony szukając innego modelu – kto wie? Ważne jest, że dla Google jest to pozytywny sygnał – strona Cię zaangażowała.

Co się stanie jeżeli odwiedzisz stronę ale uznasz, że treść Cię nie satysfakcjonuje? Może zamiast taniej, poręcznej myjki otrzymałeś stronę z myjkami przemysłowymi za kilka tysięcy? Może strona dotyczy zupełnie innego tematu albo zawiera informacje sprzed kilku lat. Wychodzisz z takiej strony i szukasz dalej.

Zły wynik wyszukiwania
Co widzimy, jeżeli strona nie spełnia naszych oczekiwań i cofniemy się do SERP?

Google otrzymuje jasny sygnał – strona nie spełniła Twoich oczekiwań, szukasz czegoś innego. Jeżeli sytuacja się powtarza częściej i coraz więcej osób pomija te stronę jasnym staje się, że coś jest nie tak. W takiej sytuacji Google obniża pozycję strony tak by nie promować gorszych wyników.

Na zamieszczonym wyżej zdjęciu widać też, że Google robi jeszcze coś – poleca nam inne wyniki. Skoro wpisując frazę nie znaleźliśmy oczekiwanego wyniku może sama fraza była nie dokładna?

Czy treść jest wysokiej jakości?

Treści są fundamentem internetu dlatego od samego początku ich jakość była tak ważna dla Google. Nie muszę chyba przekonywać, że jakość treści wpływa na jakość strony?

Wyobraź sobie, że szukasz informacji na temat wspomnianej myjki ciśnieniowej. Zależy Ci na tym, żeby informacje były rzetelne – przecież zamierzasz wydać na zakup swoje pieniądze. Chcesz poznać opinie, przeczytać specyfikację techniczną i co tylko jeszcze przyjdzie Ci do głowy.

Odwiedzasz stronę internetową i nagle zauważasz coś dziwnego. Wszystkie teksty na stronie są dziwnie sformatowane – bardzo dziwne pogrubienia, tekst nie brzmi jakby był pisany przez człowieka i nie ma najmniejszego sensu. Jest długi ale w żaden sposób nie odpowiada na Twoje pytania. Możliwe też, że ma literówki.

Jest to tekst pisany pod wyszukiwarkę (wpisz w Google frazę „teksty SEO”) i niesie bardzo mało wartości dla Ciebie jako czytelnika. Dla Google również – algorytmy wprowadzane do analizy jakości stron stają się coraz lepsze w wyszukiwaniu i karaniu tego typu tekstów.

Sprawdzając swoją stronę internetową oceń czy tekst, który na niej publikujesz jest nie tylko unikalny ale czy przede wszystkim niesie jakąś wartość dla czytającego oraz czy tekst dobrze się czyta. W języku angielskim strony, których teksty zawierają literówki oraz są źle napisane zajmują niższe pozycje niż konkurencja – nie trzeba będzie długo czekać zanim algorytmy zaczną tak samo karać strony w naszym języku.

Czy strona szybko się ładuje?

Lubisz czekać na załadowanie się strony? Prawdopodobnie nie – Google też tego nie lubi. 

Kolejnym czynnikiem branym pod uwagę podczas oceny jakości przez Google jest szybkość z jaką strona się ładuje na dowolnej jakości połączeniu. Docelowo Twoja strona powinna ładować się bez problemu również na słabej jakości połączeniach i nie powinno to w żaden sposób wpływać na zapoznanie się z treścią strony.

Zmierz dostępnymi w sieci narzędziami jak szybko wczytują się Twoje strony oraz usuń wąskie gardła. Pamiętaj również, że czas wczytywania strony powyżej trzech sekund sprawia, że średnio 75% odwiedzających rezygnuje z konwersji (zakupu lub wypełnienia formularza).

Jak wygodna jest Twoja strona?

UX (User Experience) stał się obecnie ważnym elementem SEO i pozycjonowania przez co wygoda Twojej strony ma bardzo duże znaczenie dla jej pozycji.

Pisałem już o tym, że strona musi działać szybko. Musi również być intuicyjna – menu musi być jasne i nie utrudniać odwiedzającym nawigacji.

Animacje powinny być ograniczone do minimum i podkreślać zawartość strony a nie odwracać uwagę od treści.

SEO potrzebuje UX
UX stał się ważnym elementem SEO.

Ważne są też ułatwienia dostępu dla osób niepełnosprawnych – różne wersje kolorystyczne, wsparcie dla narzędzi czytających treść i dobrze opisane zdjęcia.

Czy nie zapominasz o opisach?

Dzisiaj internet to nie sam tekst. Mamy zdjęcia, filmy, webinary i prezentacje. Niestety – wyszukiwarki nadal najlepiej radzą sobie z tekstem.

Jeżeli zależy nam na wysokiej jakości naszych stron musimy pomyśleć o osobach, które nie mogą zapoznać się z naszymi materiałami. Dlatego zdjęcia powinny mieć atrybut alt opisujący ich zawartość.

Filmy i webinary powinny mieć transkrypt tak by osoba, która nie słyszy lub nie ma możliwości zapoznania się z wersją audio nagrania mogła przeczytać o czym opowiadacie. Jeżeli będzie w stanie przeczytać Wasz transkrypt – Google również to zrobi i doda taką treść do indeksu.

Czy linkujesz do innych materiałów?

Wiele osób nie lubi gdy ich strona zawiera link do kogoś innego. Nie mniej jednak linki są podstawą działania internetu i Google chce byśmy jak najczęściej linkowali do stron wysokiej jakości.

W ten sposób nie tylko podnosimy te strony w rankingu ale wysyłamy również sygnał dotyczący naszej strony. Jaki?

Mówicie, że nie tylko znacie się na tym o czym piszecie ale znacie inne materiały oraz Wasz tekst jest na tyle wyczerpujący, że poleca również inne źródła.

Podsumowując – jeżeli chcesz by Twoja strona była wysokiej jakości, musisz zadbać o to by była przydatna. Sprawdź czy tekst naprawdę komuś pomaga, odpowiada na potencjalne pytania lepiej niż konkurencja i czy jest sens, żeby znajdywał się na Twojej stronie. Jeżeli strona Twoim zdaniem nie wnosi żadnej dodatkowej wiedzy, nie wzbogaca Twojego portalu – zrezygnuj z niej.

Jeżeli chcecie przeczytać więcej na temat jakości stron internetowych polecam wam ten artykuł. W przyszłym tygodniu opiszę techniczne zagadnienia dotyczące oceny jakości strony internetowej.

Share This

Czy wiesz, że...?

Dzieląc się tym artykułem zyskasz +10 do szacunku wśród znajomych? :)