Jak działa Google?

Gdy wpisujesz frazę w Google otrzymujesz setki tysięcy a nawet milionów wyników w ciągu sekundy. Google nie tylko wyświetla Ci miliony potencjalnych odpowiedzi na Twoje pytanie ale jest również bardzo dokładny w tym co robi.

Co dzieje się za kurtyną? Jak maszyna decyduje o tym, co najlepiej Ci pomoże? Lepsze zrozumienie metod jakimi kieruje się Google przy przydzielaniu pozycji pomoże Ci lepiej prowadzić biznes, zrozumieć jak działa SEO, promować wydarzenia lub zwyczajnie lepiej szukać odpowiedzi na trapiące Cię pytania. Wszystko zaczyna się na długo przed wpisaniem pierwszej litery w pole wyszukiwania…

Pobieranie stron i indeksowanie zawartości

Każdego dnia w sieci pojawiają się setki tysięcy stron. Aby zapanować nad tym chaosem niezbędne jest narzędzie, które skataloguje strony i pomoże nam poruszać się w tym gąszczu informacji.

Roboty indeksujące Google przeszukują internet w poszukiwaniu nowych treści, zbierając informacje i porządkując je w gigantycznej bazie danych. Proces indeksowania witryn rozpoczyna się od istniejących stron lub map stron przekazanych przez właścicieli witryn. Roboty szczególną uwagę zwracają na linki oraz zmiany, które pojawiły się od ostatniego indeksowania. To właśnie linki pozwalają na indeksowanie nowej zawartości przenosząc roboty indeksujące z jednej strony na drugą.

Gdy Google odkryje nowy link (np. w katalogu takim jak Gwiazdor)na istniejącej już stronie sprawdza dokąd prowadzi. Jeżeli okazuje się, że celem jest nieznana wcześniej witryna, której treści nie zna – rozpoczyna się pobieranie zawartości oraz jej katalogowanie.

Najprościej wyobrazić sobie ten proces jako olbrzymią bibliotekę, w której linki są kartami katalogowymi określającymi położenie książek.

Katalogowanie treści rozpoczyna się w momencie analizy zawartości witryny. Cała treść strony jest skanowana, poszczególne podstrony są oceniane na podstawie ponad 200 różnych czynników – od wieku domeny po słowa kluczowe, które zawiera.

Algorytm

Google odniosło sukces dzięki bardzo prostemu założeniu – gdy wpisujemy pytanie do wyszukiwarki chcemy uzyskać właściwą odpowiedź. Dzisiaj wydaje się nam to oczywiste, ale wiele lat temu, zanim Google zdominowało rynek nie było to takie oczywiste. Wyszukiwarki były pełne reklam oraz zbędnych usług. Dopiero Google znalazł sposób w jaki można katalogować strony tak by najlepsze odpowiedzi były na pierwszych miejscach.

Gdy wpisujemy pytanie algorytmy Google sprawdzają szereg czynników dbając o to żeby odpowiedź pasowała nie tylko do treści pytania ale również kontekstu odpowiedzi.

Analiza treści pytania

Treść pytania ma olbrzymie znaczenie dla odpowiedzi jaką uzyskasz. Aby trafnie wyświetlić wynik wyszukiwarka Google musi nie tylko sprawdzić słowa jakich użyto ale także ich sens i znaczenie a następnie połaczyć je z zaindeksowanymi już treściami.

Słowo “zamek” może znaczyć wiele różnych rzeczy – może chodzić o zamek w drzwiach, zamek z piasku, średniowieczny zamek, zamek w spodniach i tak dalej. W jaki sposób określić co tak naprawdę powinno pojawić się w wyniku wyszukiwania?

Google poświęcił lata by zrozumieć język naturalny zwiększając swoją skuteczność o 30% niezależnie od liczby istniejących synonimów dla danego słowa w niemal każdym języku.

Znaczenie ma też cel pytania – czy jest to zapytanie ogólne takie jak “jak działa zamek w drzwiach” czy może bardziej konkretne, wymagające innej i bardziej precyzyjnej odpowiedzi jak na przykład pytanie “naprawa zamka w Warszawie”.

Dopasować wynik do intencji

Gdy treść pytania zostanie przeanalizowana i zrozumiany zostanie cel pytania algorytm określa, które strony zapisane w indeksie są najlepszą odpowiedzią. Na podstawowym poziomie dopasowywanie wyniku wyszukiwania do intencji szukającego opiera się na słowach kluczowych oraz porównaniu ich z treścią witryny.

Następnie algorytm wyszukiwania szuka odpowiedzi na pytanie, czy zaindeksowana strona jest najlepszą możliwą odpowiedzią na postawione pytanie. Czy wpisując hasło “naprawa zamka” naprawdę chciałbyś zobaczyć tę stronę czy może inną?

Ranking stron

Z pomocą przychodzi ranking stron. Stron zawierających frazę “naprawa zamka” są setki, która z nich jest tą, która naprawdę pomoże? Która powinna być na pierwszym miejscu?

Google bierze pod uwagę dziesiątki różnych czynników, które pozwalają określić z dużym prawdopodobieństwem wartość witryny. Brane pod uwagę są ostatnie aktualizacje strony, słowa kluczowe, wygoda użytkowania czy też mniej oczywiste czynniki jak to czy użytkownik po kliknięciu w wynik, wraca do listy wyszukiwania i przechodzi na następną na liście witrynę.

Ranking jest stale rozwijany i modyfikowany tak by wyeliminować nie tylko spam ale i strony, których merytoryka pozostawia wiele do życzenia.

Odpowiedź, której szukasz

Gdy wszystkie strony zostaną sprawdzone i przeanalizowane Google jest gotowy zaprezentowania wyniku. Czasem jednak sytuacja nie jest tak oczywista i prosta. Kluczem, którym kieruje się Google jest wygoda użytkownika, dlatego nie zawsze otrzymujemy listę odpowiedzi.

Czasem wygodniej jest zobaczyć odpowiedź jeszcze zanim klikniemy w wynik na liście. Pytanie o pogodę czy o wiek ulubionego aktora jest proste i zmuszanie użytkownika do kliknięcia w link by dowiedzieć się, że np. Anthony Hopkins ma 80 lat jest stratą czasu. Dlatego też pewne wyniki są dostępne szybciej niż inne.

Wszystko to zajmuje algorytmom Google mniej niż sekundę. Całkiem imponujące, prawda?

Share This

Czy wiesz, że...?

Dzieląc się tym artykułem zyskasz +10 do szacunku wśród znajomych? :)