marketingSEO

Analiza konkurencji z Ahrefs (2019) – Część I

Obrazek przedstawiający logo Ahrefs

Jak cenna byłaby dla Ciebie wiedza na temat działań konkurencji? Możliwość przeczytania czarno na białym planów, strategii i działań? Kiedyś taka wiedza była niemal niemożliwa do zdobycia przy pomocy legalnie dostępnych środków, na szczęście interent wszystko zmienił. Z jednej strony mamy dostęp do setek a nawet tysięcy klientów. Prowadząc niewielki sklep na Helu możemy sprzedawać swoje towary klientom z Zakopanego przez 365 dni w roku. Jednocześnie jednak konkurencja staje się coraz większa a metody promocji coraz bardziej wymyślne. Podstawą więc jest przygotowanie odpowiedniej strategii – dzisiaj pokażę jak przygotować analizę konkurencji wykorzystując Ahrefs. Serdecznie zachęcam do przeprowadzenia tej analizy razem ze mną.

Zanim zaczniemy chciałbym zaznaczyć, że przedstawiona tu metoda przedstawia analizę pojedynczej, znanej nam wcześniej firmy – bardziej zaawansowana analiza rynku pojawi się na moim blogu za kilka dni. Zajmiemy się wtedy analizą rynku nie znając naszej konkurencji i odkrywając ją dzięki, między innymi, analizie słów kluczowych z Ahrefs.

Do analizy konkurencji będziesz potrzebować:

  1. Ahrefs (możesz kupić dostęp testowy na tydzień za $7)
  2. Jakieś 30 minut wolnego czasu

Ahrefs – co to takiego?

Obrazek strony głównej Ahrefs
Strona główna Ahrefs.com

Ahrefs to SaaS-owe rozwiązanie (a więc dostęp do programu jest sprzedawany jako usługa, którą należy opłacać co miesiąc) pozwalająca na bardziej rozważne planowanie działań marketingowych w sieci. Narzędzie daje nam dostęp do wielu różnych informacji na temat dowolnej strony internetowej lub dowolnego słowa kluczowego.

Jedną z największych zalet programu jest bardzo prosty i czytelny interfejs dzięki czemu nasza praca z narzędziem jest nie tylko łatwa ale i przyjemna. Dla korzystających z narzędzia od czasu do czasu może to nie będzie wielki plus ale jeżeli planujemy poważne działania content marketingowe – szybko docenimy to jak proste w obsłudze jest Ahrefs.

Na co między innymi pozwala nam Ahrefs?

  1. Możemy zobaczyć ile linków prowadzi do danej strony, gdzie zostały opublikowane oraz w jaki sposób wpływają na pozycję analizowanej strony internetowej.
  2. Możemy sprawdzić ile różnych domen wspomina o danej stronie internetowej (np. portale z newsami, portale technologiczne i branżowe) dzięki czemu możemy wyobrazić sobie jak rozpoznawalna w sieci może być dana marka.
  3. Możemy sprawdzić liczbę słów kluczowych danej strony – czyli fraz, po wpisaniu których dana domena pojawi się na SERP-ach wyszukiwarek.
  4. Estymacja ruchu organicznego na danej stronie – wartości są oczywiście przybliżone ale dają nam pewne pojęcie na temat tego jak popularna jest dana strona.
  5. Ile wart jest (w dolarach) ruch na danej stronie jeżeli chcielibyśmy go zdobyć np. za pomocą reklam Google Ads.
  6. Wszystkie powyższe informacje możemy również zobaczyć w kontekście historycznym – od początku wykrycia domeny przez Ahrefs.
  7. Możemy zobaczyć jak zmieniają się pozycje wszystkich słów kluczowych danej domeny każdego dnia.
  8. Możemy porównać kilka domen ze sobą, sprawdzić różnice w przewidywanym ruchu i słowach kluczowych.
  9. Możemy sprawdzić, która strona konkurencji jest najpopularniejsza.
  10. Możemy sprawdzić kto do wspomnianej wyżej strony opublikował link i spróbować również się tam promować.
  11. Możemy sprawdzić z jakich reklam Google Ads korzysta dana domena i z jaką skutecznością (zdjęcie poniżej).
  12. Możemy sprawdzić słowa kluczowe dla dziewięciu różnych wyszukiwarek – Google, Bing, Yandex, Youtube i min. dla Amazona.
  13. Mamy dostęp do setek, czasem tysięcy alternatywnych słów kluczowych wraz z ich statystykami.
  14. Możemy również zrobić znacznie, znacznie więcej…

Podgląd reklam Media Markt w Polsce

 

Myślę, że na tym etapie jasne jest już jak potężnym narzędziem jest Ahrefs oraz, że analiza konkurencji przy jego pomocy może stanowić potężną przewagę konkurencyjną w Twojej firmie. Dlatego bez zbędnych dyskusji zajmijmy się analizą i odkryjmy jakie możliwości stoją przed nami.

Krok 1 – Załóżmy konto i określmy kto jest naszą konkurencją.

Krok podstawowy 🙂 Nie obrażając inteligencji dowolnej osoby czytającej ten tekst pozwolę sobie pominąć instrukcję założenia konta Ahrefs. Wspomnę jednak o dwóch istotnych rzeczach – nie jest możliwe założenie darmowego konta. Na etapie rejestracji musimy wybrać rodzaj abonamentu (zaczynający się od $99 miesięcznie) oraz metodę płatności. Wersja próbna narzędzia jest płatna i kosztuje, jak wspominałem, $7 za siedem dni. Bez podania tych informacji oraz wyboru abonamentu nie jest możliwe korzystanie z narzędzia. Po drugie – zaraz po rejestracji możemy anulować konto. Okres próbny zakończy się w takiej sytuacji po siedmiu dniach i z naszego konta nie zostanie automatycznie pobrana opłata.

Ostatnio zainteresowałem się zegarkami i trafiłem na sklep zegarownia, którego oferta zwróciła moją szczególną uwagę. Wyobraźmy sobie, że podczas poszukiwania idealnego zegarka na urodziny wpadł nam do głowy pomysł na własny sklep internetowy z zegarkami. Po powrocie do domu siadamy przed komputerem i wpisujemy hasło „sklep z zegarkami” aby sprawdzić z kim konkurujemy. Pomijając reklamy i wskazówki dojazdu oto wynik jaki wyświetlił Google, nic specjalnego:

Obrazek przedstawiający listę sklepów z zegarkami
Wynik dla hasła „sklep z zegarkami”

Jak widać na rynku istnieje już kilka sklepów internetowych o takiej tematyce, nas jednak najbardziej interesuje pierwsza pozycja (czy słusznie – o tym napiszę innym razem). Wiemy już, że konkurujemy z tymi wszystkimi markami jednak przed podjęciem decyzji na temta otwarcia nowej firmy chcemy dowiedzieć się więcej na temat głównego konkurenta.

Normalnie otworzylibyśmy więc stronę Zegarownia.pl i zaczęli po niej klikać sprawdzając ofertę i ceny poszczególnych zegarków oraz akcesoriów. Zrobilibyśmy kilka notatek na temat układu strony oraz bloga. Prawdopodobnie wynotowalibyśmy również kilka tematów postów, które nas zainteresują myśląc „wow, muszę koniecznie o tym napisać by zaistnieć w internecie!”. Pod koniec całego procesu dysponujemy już stronami notatek i zcujemy się dobrze – zebrane informacje pozwolą na przygotowanie dobrego planu marketingowego.

Stop.

Wszystkie te kroki, choć zajmują czas i dają poczucie dobrze wykonanej pracy na dłuższą metę Ci nie pomogą. O ile informacje na temat architektury strony, ułożenia menu mogą być przydatne to informacje na temat tego co Twoim zdaniem powinno znaleźć się na blogu oraz na temat tego jakie produkty czy podstrony powinny znaleźć się na stronie by odnieść sukces są jedynie odbiciem Twoich zainteresowań i Twojego gustu. Na szczęście analiza konkurencji może odkryć przed Tobą prawdziwą kopalnię wiedzy na temat konkurencyjnej firmy.

Krok 2 – rozpoczynamy analizę konkurencji

Zamiast zgadywać otwieramy Ahrefs i przechodzimy do zakładki „Site Explorer”  a następnie wpisujemy nazwę domeny naszej konkurencji. Po kilku sekundach dane na temat strony zostają zebrane i przedstawione na stronie w postaci przejrzystej tabelki. Spójrzmy na początek na podstawowe informacje i stopniowo zagłębimy się w analizę naszej konkurencji tak by stworzyć nasz plan marketingowy.

Na górze ekranu znajduje się tabelka przedstawiające podstawowe informacje na temat domeny zegarownia.pl.

Zegarownia.pl - analiza konkurencji
Zegarownia.pl – podstawowe informacje

Czego możemy się dowiedzieć z tej tabeli i co oznaczają poszczególne pola?

Zaczynając od lewej:

  1. Ahrefs rank – oznacza pozycję danej domeny w rankingu Ahrefs w oparciu o liczbę i siłę linków prowadzących do danej domeny. Strona na pozycji #1 jest najsilniejsza.
  2. URL Rating (UR) – punkty w skali od 0 do 100 jakie zdobył konkretny link np. twojadomenta.pl/o-nas. W punktacji mają znaczenie wszystkie linki prowadzące do danego adresu (zewnętrzne oraz wewnętrzne), wskaźnik ten ma również silny związek z pozycją w wyszukiwarce. Zwykle wyższy UR oznacza również wyższą pozycję.
  3. Domain Rating (DR) – punkty w skali od 0 do 100 określają „popularność” danej domeny na podstawie innych, zewnętrznych, domen  posiadających link do domeny zegarownia.pl.
  4. Backlinks – liczba linków prowadzących do danej strony.
  5. Referring Domains – liczba indywidualnych domen odsyłajacych do danego adresu, w tym wypadku do strony zegarownia.pl
  6. Organic keywords – liczba top 100 słów kluczowych, na które dana podstrona jest pozycjonowana w wyszukiwarce Google we wszystkich krajach. Jeżeli strona zegarownia.pl wyświetla się na frazę „Casio G-Shock” w Polskiej i Niemieckiej wersji Google – ten wskaźnik wzrośnie o dwa punkty. Poniżej znajduje się informacja PPC i oznacza liczbę słów kluczowych z jakich sklep korzysta w reklamach Google Ads.
  7. Organic traffic – suma przewidywanego ruchu ze wszystkich słów kluczowych, we wszystkich krajach, na które pozycjonuje się sklep.
  8. Traffic value – wskaźnik opisuje ile byśmy wydali w Google Ads gdybyśmy chcieli uzyskać ruch zbliżony do opisanego w punkcie 7 za pomocą płatnych reklam targetowanych na dane słowa kluczowe.

Jak widać już pierwsza tabelka daje nam niespotykany wcześniej wgląd w kondycję naszej konkurencji. Na podstawie zdjęcia powyżej widzimy, że analizowana strona nie jest wyjątkowo mocna jeżeli chodzi o samą „siłę domeny” ale dla nowej strony, która dopiero co powstaje osiągnięcie takiego poziomu może stanowić prawdziwy problem.

Chcąc założyć skuteczny sklep internetowy z zegarkami powinniśmy w tej sytuacji skupić się na trzech elementach. Po pierwsze – chcemy dowiedzieć się jakie strony na domenie zegarownia.pl są najpopularniejsze i dlaczego. Po drugie – zależy nam na informacji o tym jakie treści i produkty powinniśmy opublikować w naszym sklepie by szybko nadrobić straty i nie marnować czasu na coś, co nie przyniesie nam ruchu. Po trzecie – wiemy jak konkurencyjna jest branża eCommerce w Polsce, dlatego pomożemy sobie reklamami. W tym celu przeprowadzimy również analizę konta Google Ads konkurencyjnego sklepu i znajdziemy najlepszą oraz najbardziej efektywną strategię promocji.

Skąd Ahrefs czerpie dane?

To podstawowe pytanie jakie zadaje sobie wielu użytkowników, oraz szkolonych przeze mnie osób. Jest to uczciwe pytanie w sytuacji gdy chcemy na podstawie zaprezentowanych liczb podejmować decyzje. Ahrefs zdobywa dane skanując przez 24 godziny na dobę internet w poszukiwaniu danych, nowych linków oraz innych informacji. Następnie dane te łączone i analizowane są w porównaniu z innymi informacjami z serwerów Google oraz innych. Dla samej Polski serwis Ahrefs dysponuje ponad 177 milionami słów kluczowych. Więcej na ten temat dowiesz się tutaj: Ahrefs  i big data. Należy pamiętać jednak, że podane dane to wartości przybliżone i nie zawsze odzwierciedlają pełną sytuację. Pozwalają mimo to na bardzo precyzyjne określenie sytuacji danej witryny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *