Istnieje jeden cel wspólny dla wszystkich firm, niezależnie od branży w jakiej funkcjonują – potrzeba wzrostu. Coraz częściej w firmach, zwłaszcza w startupach, pojawiają się stanowiska skupione tylko na jednym celu – zapewnieniu wzrostu przy budżecie niższym niż ten, jakim zazwyczaj posługują się agencje marketingowe.

Jakimi umiejętnościami powinieneś dysponować chcąc nie tylko dotrzeć do nowych klientów, ale również przekonać ich do tego by z Tobą zostali na dłużej? Przygotowałem listę podstawowych umiejętności jakie będą w tym niezbędne.

1. Analityka

Podstawową umiejętnością jest analiza danych. Zanim przystąpimy do walki o nowych użytkowników/klientów musimy sprawdzić nie tylko w jakiej sytuacji jesteśmy obecnie ale również wyciągnąć wnioski. Przede wszystkim musisz nauczyć się tego, co różne dane oznaczają dla Twojej firmy oraz mieć świadomość z czego wynikają. Gdy będziesz wiedział co dokładnie się dzieje, będziesz wiedział gdzie wprowadzić niezbędne zmiany i jakie elementy swojej obecności monitorować.

2. Copywriting

Dobrze napisany tekst na stronie internetowej, ulotce czy w e-mailu decyduje o tym, czy przekonamy klienta do zakupu czy też zdecyduje się na sprawdzenie konkurencyjnej oferty. Wydaje się to oczywiste, ale w dalszym ciągu na wielu stronach można znaleźć słabej jakości teksty, które w żaden sposób nie przyciągają klienta ani nie utwierdzają go w przekonaniu, że firma może rozwiązać jego problem. Nie myśl o tekstach na stronach czy w mediach społecznościowych jak o czymś co możesz zlecić studentom czy przypadkowym osobom. Nawet jeżeli to zrobisz musisz wiedzieć jak wygląda dobrze napisany, perswazyjny tekst. 

3. Testy A/B/x

Nigdy nie powinieneś poprzestawać na przygotowaniu jednej wersji e-maila czy landing page jeżeli Twoim celem jest wzrost. Testuj różne grafiki oraz różne teksty i wybieraj najskuteczniejsze opcje. Zamiast wysyłać mailing do klientów z jednym tytułem, który wydaje Ci się świetny – przygotuj dwie albo nawet trzy różne opcje, wyślij je do trzech różnych grup klientów i sprawdź, która spotka się z najlepszą reakcją. To samo dotyczy Twoich stron internetowych i CTA, których używasz. Testuj co możesz, zawsze kiedy jest okazja. Testy A/B są jedną z podstawowych umiejętności niezbędnych przy zwiększaniu zasięgu naszego biznesu.

4. Zarządzanie projektami

Nawet jeżeli nie zajmujesz decyzyjnego stanowiska w firmie musisz znać podstawy zarządzania projektami. Dlaczego? Przede wszystkim nauczy Cię to w jaki sposób rozsądnie i oszczędnie zarządzać dostępnymi zasobami oraz czasem. W rezultacie będziesz efektywniej wykorzystywać zasoby firmy dostarczając projekty na czas.

5. Psychologia

Warto poznać przyczyny, dla których klienci zachowują się tak a nie inaczej. Co ich przyciąga do firm takich jak Twoja, co ich odstrasza. Co skłania ich do podjęcia decyzji o zakupie, jakie działania trzeba podjąć żeby zostali przy Tobie na dłużej po tym gdy już przyciągniesz ich do swojej strony.

Czy wiedziałeś na przykład, że do tańszych produktów lepiej sprawdzają się krótsze teksty na stronie internetowej podczas gdy droższe produkty lepiej się sprzedają, gdy treści są znacznie dłuższe i bardziej kompletne?

6. Programowanie

Jak pisałem wcześniej – chcąc zapewnić naszej firmie wzrost powinniśmy również szukać oszczędności wszędzie tam, gdzie to możliwe. Dlatego jeżeli mamy możliwość zrobić coś samodzielnie – powinniśmy zrobić to samodzielnie. Jaki jest sens szukania programisty po to żeby za nas przygotował kilka wersji strony docelowej, jeżeli sami możemy to zrobić poznając HTML, CSS, JS i PHP?

Nie mówię, że musisz być programistą – powinieneś jednak dobrze sobie radzić z drobnymi zadaniami samodzielnie. Z perspektywy czasu każdemu, kto chce w 2018 roku zająć się marketingiem oraz optymalizacją sprzedaży polecam naukę HTML, CSS, PHP oraz Pythona. Dobra znajomość JS również nie zaszkodzi.

7. SQL i bazy danych

Nie wszystkie niezbędne dane znajdują się w Google Analytics czy raportach Excela. Czasem by odkryć motywacje naszych klientów musimy zajrzeć głębiej pod maskę naszego przedsiębiorstwa. Dlatego umiejętność poruszania się po bazach danych oraz wyciągania niezbędnych informacji i zestawiania ich z innymi źródłami jest przydatna gdy chcemy zając się wzrostem firmy, w której pracujemy.

8. Techniczne SEO

To podstawowa umiejętność gdy zależy nam na zmniejszeniu kosztów naszej obecności w sieci. Nie musisz być specjalistą, który robi audyty międzynarodowych stron e-commerce w przerwach na kawę ale powinieneś wiedzieć co wpływa na pozycję Twojej strony, jak pisać dobre tytuły i opisy stron oraz co mówią statusy HTTP. Powinieneś również wiedzieć, jak zlokalizować miejsca na swojej stronie internetowej, które nie są tak wydajne jak powinny. Pozwoli Ci to oszczędzić spore sumy w dłuższej perspektywie czasu.

Więcej na temat SEO możesz przeczytać tutaj.

9. Zbieranie informacji

Informacja jest bezcenna gdy chodzi o Twój biznes. Dlatego zbieranie informacji na temat Twoich klientów oraz konkurencji jest tak ważne. Dzięki temu nie tylko wiesz co robią i czego potrzebują ale możesz również przewidzieć ich przyszłe działania.

Informacje o zmianie agencji marketingowej w konkurencyjnej firmie czy nowych procesach rekrutacyjnych mogą powiedzieć Ci wiele na temat obecnej sytuacji u Twojego konkurenta. Wzrost zapytań klientów w internecie dotyczących konkretnej usługi może świadczyć o nadchodzącym trendzie na rynku – to bardzo dobry moment, by wysłać maila do obecnych klientów z informacjami na temat wspomnianej usługi i sprawdzić, czy możesz w ten sposób zwiększyć sprzedaż. Z jakich narzędzi skorzystać? Na naszym rynku najpopularniejsze są dwa narzędzia: Sentione oraz Brand24 (o Brand24 możesz przeczytać więcej tutaj).

10. Design

Kupujemy oczami, to prawda, ale sprawa jest odrobinę bardziej skomplikowana – wygląd ma znaczenie. Dotyczy to nie tylko ludzi ale również produktów czy stron internetowych. Profesjonalnie zaprojektowana strona internetowa czy produkt, którego wygląd jest zgodny z oczekiwaniami klienta budzi zaufanie, które przekłada się na sprzedaż.

W skrócie? Naucz się podstaw projektowania stron czy produktów wirtualnych. Nie musisz być w tym specjalistą – musisz jednak wiedzieć co jest na czasie, co budzi zaufanie w Twojej branży, wyrobić w sobie zmysł estetyczny. Dzięki temu po pewnym czasie zauważysz, że przygotowywane przez Ciebie materiały czy strony docelowe generują coraz lepsze wyniki.

Wiem, że możesz czuć się przytłoczony ilością rzeczy jakie powinieneś wiedzieć. Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz być we wszystkim specjalistą. Przede wszystkim musisz znać podstawy i korzystać z nich kiedy tylko się da – z czasem zyskasz na doświadczeniu, odkryjesz nowe rzeczy i staniesz się znacznie lepszy. Metoda małych kroków jest tutaj najlepszym rozwiązaniem. Podana lista nie jest kompletna i istnieje jeszcze kilka umiejętności, których powinieneś się nauczyć chcąc samodzielnie zadbać o wzrost swojej firmy ale to temat na inny wpis. 🙂

Share This

Czy wiesz, że...?

Dzieląc się tym artykułem zyskasz +10 do szacunku wśród znajomych? :)